DISITOFY sinful objects for everyday life

Julia Grevenkamp (Diploma Project)
Betreuer: Univ.-Prof. Bernhard Kleber
Bühnen- & Filmgestaltung

„DISITOFY – sinful objects for everyday life“ ist von Bertolt Brechts Libretto „Die sieben Todsünden der Kleinbürger“ (1933) inspiriert. Es soll den Spaßfaktor beim tagtäglichen Sündigen erhöhen.

Brecht drückt seine Kapitalismuskritik in dem Stück anhand der jungen Künstlerin Anna aus, die als zweigeteilte Person in zwei Rollen (Managerin/Verkäuferin und Künstlerin/Ware) auftritt. In einer siebenjährigen Reise, die dem Geldverdienen für das Haus der Familie dient, wird sie mit den sieben Todsünden – Faulheit, Stolz, Zorn, Völlerei, Unzucht, Habsucht und Neid – konfrontiert. DISITOFY ist ein Transfer der Thematik in das von der Corona-Krise geprägte Frühjahr 2020. Junge Theaterschaffende stehen mehr denn je vor der Frage, inwiefern sie ihre Rolle in der Ambivalenz zwischen Künstlerpersönlichkeit und Selbstvermarktung finden können.

DISITOFY wurde 2020 von Julia Grevenkamp, beginnend mit der Diplompräsentation, als ein fortlaufendes Kunstprojekt gestartet, das mit dem Konstrukt einer Lifestyle-Marke spielt und sich auf Alltagsgegenstände an der Schnittstelle von Theater, Kunst und Alltag konzentriert. Die Künstlerin überarbeitet Materialien und kombiniert vorhandene Theater- und Alltagselemente zu einzigartig gestalteten Kunstobjekten und Alltagsrequisiten. Die Produkte werden als limitierte Editionen oder Einzelstücke in Wien, Österreich, in sorgfältiger Handarbeit hergestellt und über den Online-Shop www.disitofy.com verkauft.

„DISITOFY sinful objects for everyday life“ is inspired by Bertolt Brecht’s libretto „Die sieben Todsünden der Kleinbürger“ (1933) to increase the fun factor in everyday sinning.

Brecht expresses his criticism of capitalism in the play by means of the young artist Anna, who appears as a two-part person in two roles (manager/seller and artist/product). In a seven-year journey to earn money for the family home, she is confronted with the seven deadly sins – sloth, pride, anger, gluttony, lust, greed and envy. DISITOFY is a transfer of the theme into the spring of 2020, which has been marked by the corona crisis. Young theatre makers are confronted more than ever with the question of how they can find their role in the ambivalence between artistic personality and self-marketing.

DISITOFY was started in 2020 by Julia Grevenkamp and was first conceived as a diploma presentation. It has become an ongoing art project that plays with the construct of a lifestyle brand with a focus on everyday objects at the interface of theatre, art and everyday life. The artist reworks materials and combines existing theatrical and everyday elements to create uniquely designed art objects and everyday props. The products are carefully handcrafted as limited editions or unique pieces in Vienna, Austria, and are sold online via www.disitofy.com.

 

The SEVEN DEADLY SINS Caps

– cap to cover your shameful thoughts

– cotton cap with colorful embroidery | 29x18x12 cm, adjustable in size

– unlimited edition

– Vienna | 2020 | © Julia Grevenkamp

Applaus-Höschen #1

– object to admire

– transfer print on skin-colored polyester jersey (costume leftover), red velvet (recycled theatre curtain), elastic band, polyester thread | 28,9×33,2 cm, one sexism fits all

– unique piece

– Vienna | 2020 | © Julia Grevenkamp

AVARICE-Bag *the original

– large-sized must-have

– recycled leather (from avaricious shopping spree 2013 by greedy artist), polyester thread | 46x167x18 cm

– unique piece

– Vienna | 2020 | © Julia Grevenkamp

NEID-Haarreif

– headband to crown yourself

– flocked lettering on stretch satin, foam, headband | 16,5×16,5×4,5 cm

– limited edition of 10+1AP

– Vienna | 2020 | © Julia Grevenkamp

BRECHTBEUTEL

– vomit bag e.g. for visits to the theatre

– soda paper, stamped | 23,5×12,5×8 cm

– unlimited edition, intended for single use only

– Vienna | 2020 | © Julia Grevenkamp

Völlereier

– glutenfree

– recycled box in satin black finish with manchette | Size 6

– limited edition of 7

– Vienna | 2020 | © Julia Grevenkamp

NEID-Mundmaske

– pandemic-aware mask to cover nose and mouth

– digital print on recycled white linen (stage curtain), cotton ribbon, polyester thread | 9×21,5 cm

– care instructions: washable at 60°

– limited edition of 30+1AP

– Vienna | 2020 | © Julia Grevenkamp